Vi söker en projektledare för ny volontärtjänst

Vill du vara med och skapa en ny volontärtjänst som gör verklig skillnad för äldre som lever i ofrivillig ensamhet?

Om Äldrekontakt

Äldrekontakt är en entreprenöriell och snabbt växande organisation som hjälper äldre ur ensamheten. Vi har utvecklat ett effektfullt koncept med bevisad effekt, där ensamma äldre får hjälp att träffas regelbundet och umgås över generationsgränserna. Istället för att äldre sitter hemma ensamma och längtar efter gemenskap, hjälper vi dem att träffas över en fika hos våra volontärer. En grupp äldre som bor i samma område - men som aldrig tidigare träffats - lär känna varandra över en kaffe. De nya vännerna får sedan hjälp att träffas en gång i månaden så länge de vill och kan.

Under de senaste åren har vi tredubblat verksamheten och målet är att fortsätta vår snabba tillväxt för att kunna hjälpa ännu fler äldre. En viktig del i detta är att bredda föreningens utbud av volontärtjänster som föreningen kan erbjuda äldre för att bryta sin isolering och öka sitt välbefinnande. Vi har nu säkrat finansiering för att ta fram och starta upp ett sådant projekt och söker därför en projektledare som inte bara styr projektet, utan också aktivt deltar i genomförandet. Du får ansvar och frihet – men också en central roll i det praktiska arbetet av vår nya volontärtjänst

Om rollen

Som projektledare blir du en nyckelperson i att bygga upp vår nya volontärtjänst från grunden.  Du leder arbetet framåt, involverar kollegor och volontärer, förankrar nya processer i organisationen och driver själv delar av projektet framåt. Rollen kräver både strategiskt ledarskap och praktiskt genomförande, men du är också beredd att kavla upp ärmarna.

Du utgår från en tydlig projektplan med leverabler, tidsplan och milstolpar. Utmaningen – och möjligheten – är att skapa engagemang internt och implementera dem lokalt. Du arbetar nära verksamhetschef, volontärkoordinatorer och har erfarna kollegor som stöd. Du kommer även att ha kontakt med både äldre och volontärer ute i landet då vi är en nationell organisation.

Det här är en roll där du gör verklig skillnad: genom att etablera vårt nya koncept bidrar du till att bryta ensamhet och skapa meningsfulla relationer för äldre människor i Sverige.

Dina huvudsakliga ansvarsområden

  • Leda och driva projektet enligt fastställd plan, med ansvar för både strategi och praktiskt genomförande.

  • Utveckla, dokumentera och implementera processer f ör volontär- och seniorflöden, så att tjänsten blir enkel, trygg och skalbar.

  • Rekrytera och engagera volontärer samt säkerställa en fungerande kontakt med äldre i nära samarbete med föreningens koordinatorer.

  • Förankra nya arbetssätt internt, skapa förståelse och delaktighet hos kollegor, och säkra att rutiner följs i den dagliga verksamheten.

  • Ansvara för uppföljning, rapportering och projektets budget, inklusive att ta fram underlag för styrgrupp och finansiärer.

  • Bidra till ansökningar, rapportering och söka finansiering för projektets långsiktighet, bland annat genom att identifiera möjligheter till vidare stöd.

  • Bygga nätverk och samarbeten med kommuner, vårdaktörer och andra relevanta partners för att öka kännedom och spridning av det nya konceptet.

  • Följa upp och utvärdera projektets effekter, samla in lärdomar och bidra till utveckling av metoder och verktyg för framtiden.

Krav

  • Driven och ansvarstagande -  med bra självledarskap och organisationsförmåga

  • Dokumenterad erfarenhet av projektledning – från start till leverans.

  • Vana att bygga upp eller utveckla nya tjänster/verksamheter, gärna i miljöer där man balanserar utveckling och befintlig drift.

  • Goda digitala färdigheter och trygghet i att arbeta med olika IT-stöd och plattformar.

  • Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska, med tydlighet och struktur.

  • Motiveras av att du själv även får kavla upp ärmarna och vara med i det dagliga administrativa arbetet för att nå målet.

Meriterande

  • Erfarenhet från liknande roll inom ideell sektor, äldreomsorg eller volontärverksamhet, där engagemang och social nytta står i centrum.

  • Erfarenhet av att söka projektbidrag från stiftelser och myndigheter

  • Flexibilitet att resa inom Sverige för att möta lokala aktörer, kommuner och samarbetspartners.

Anställningsvillkor

Tjänsten är en projektanställning på heltid i 12 månader, med möjlighet till förlängning ytterligare ett år. Start så snart som möjligt.  Äldrekontakts kansli består av 8 anställda idag och vi sitter i iOffice fina lokaler på Kungsgatan 64  i Stockholm. Om du vill och behöver går det självklart bra att jobba hemifrån ett par dagar i veckan.  Vi tillämpar individuell lönesättning, friskvårdsförmåner och hittar regelbundet på roliga saker tillsammans.

Ansökan

Sista ansökningsdag är den 10 oktober , men vänta inte med att skicka in din ansökan då urval och intervjuer sker löpande. Tjänsten kan komma att tillsättas innan sista ansökningsdag. 

Ansök genom att skicka CV och personligt brev till rekrytering@aldrekontakt.se. Skriv “Projektledare” i ämnesraden då parallella rekryteringar pågår. Det går också bra att maila oss om du har några frågor om tjänsten. 


Varmt välkommen med din ansökan!

Föregående
Föregående

Vi söker en volontärkoordinator

Nästa
Nästa

Besöksliv – Quality Hotel Winn Haninge hjälper äldre ur ensamhet